De proeftuin van de evolutie

God en de wetenschap op de Galápagoseilanden

De proeftuin van de evolutie

Boekinformatie

• Auteur(s): Edward J. Larson
  • Eerst verschenen: 2006
  • Uitgeverij: Olympus

Over het boek

Toen Charles Darwin in 1835 op de Galápagoseilanden landde, was hij de eerste die begreep dat ze vanwege hun geïsoleerde ligging een ideaal werkterrein voor biologen waren: hier kon je met het blote oog de grondbeginselen van de natuur waarnemen. Maar de geschiedenis van de eilanden hield natuurlijk niet op bij Darwin. In De proeftuin van de evolutie laat Edward J. Larson zien wat er zich op de eilanden gedurende de laatste tweehonderd jaar allemaal heeft afgespeeld. Op meeslepende wijze beschrijft hij expedities van elkaar bestrijdende onderzoeksinstituten, meer en minder opzienbarende ontdekkingen, excentrieke avonturiers, de strijd om de wetenschappelijke heerschappij over de Galápagos en de naderende milieurampen in het gebied.

Over de auteur(s)

Edward J. Larson doceert geschiedenis en recht aan de University of Georgia. In 1998 ontving hij de Pulitzer Prize voor geschiedenis.