Zijn evolutiepsychologen in eerste plaats geïnteresseerd aan wat mensen onderscheidt van andere dieren?

Stijn Cooman

Deze tekst werd vertaald met toestemming van de auteur. De oorspronkelijke Engelse versie is te vinden op http://www.anth.ucsb.edu/projects/human/epfaq/evpsychfaq_full.html

Neen. Stel je voor dat fysiologen alleen geïnteresseerd zouden zijn in wat mensen onderscheidt van de andere dieren. Ze zouden dan slechts enkele eigenschappen bestuderen: het feit dat we op slechts twee benen lopen, geen pels hebben, enz. Ze zouden dus geen harten, longen, levers, beenderen enz. onderzoeken. Op dezelfde wijze zijn evolutionair psychologen geïnteresseerd in de functionele structuur van de menselijke cognitie, onafhankelijk van het feit of we deze structuur al dan niet met andere dieren delen. Inderdaad, evolutionair psychologen hebben al heel wat moeite gedaan om de psychologie van het paargedrag, van het ouder-zijn en van agressie te bestuderen – elk van deze voorbeelden is ook heel belangrijk voor vele andere dieren. Om een voorbeeld te geven: de psychologie die schuilt achter het menselijke moederinstinct, deelt waarschijnlijk verscheidene kenmerken met het moederinstinct van andere primaten en zoogdieren.