Darwin in de klas - fragment van een toneelstuk voor leerlingen derde graad secundair en volwassenen door de Goesting

Opname:

2009 wordt het jaar van Charles Darwin en de evolutietheorie. Precies 200 jaar geleden werd de wetenschapper geboren, zijn invloedrijke boek over ‘het ontstaan der soorten’ verscheen 150 jaar geleden.
De Goesting brengt een theatermonoloog over Darwin, de evolutietheorie en het fascinerende van wetenschap. Er is een versie voor de derde graad basisonderwijs. En een versie op maat van jongeren uit de derde graad secundair.
Dankzij deze monoloog kunnen kinderen en jongeren kennis maken met de vorser die het kijken naar de wereld grondig veranderde. Geen enkele wetenschappelijke theorie was ooit zo invloedrijk. Daarnaast is deze voorstelling ook een warm pleidooi voor wetenschap.

Voor beide versies is er aangepast lesmateriaal beschikbaar.
De monoloog (55 min) kan gebracht worden (vanaf 12/2/9) in een verduisterbare ruimte in school (vanaf €300) of in een kleine theaterzaal. Boeken kan vanaf nu. Samenwerking met een andere school, het cultureel centrum of de plaatselijke bibliotheek is mogelijk. Voor boekingen of meer info: postmaster[AT]degoesting.be
De monoloog kwam tot stand in samenwerking met het Museum voor Natuurwetenschappen en met Prof. Braeckman van het Ugent.
Een acteur kruipt in de huid van Darwins assistent. Vanuit die rol vertelt hij over Darwin, voert hij proeven uit en doet hij op aanschouwelijke wijze de krachtlijnen van de theorie uit de doeken. Het wordt een persoonlijke, eenvoudige én aanstekelijke voorstelling over het wonderlijke van de wetenschap.

• Regie en tekst: jeugdauteur Stefan Boonen en Marc De Marrée
  • Spel: Dierdere Timp of Edelhart Moens

De voorstelling zal te zien zijn vanaf 12 februari 2009 in het Museum voor Natuurwetenschappen te Brussel. Daar wordt dan ook een nieuwe vleugel gewijd aan de evolutietheorie geopend.
Meer informatie op http://www.degoesting.be/
In dit fragment van de monoloog 'Darwin in de klas' krijgen jongeren van de derde graad secundair een inzicht in de basisbeginselen van de evolutietheorie. Dit fragment gaat over de pauwenstaart.