Waarom het belangrijk is Moslims onderwijs in evolutie te geven

Rana Dajani

Rana Dajani geeft biologie onderwijs in Jordanië. Uniek is dat ze ook lesgeeft in evolutietheorie - een theorie die de meeste van haar studenten aanvankelijk verwerpen. Toch zijn de studenten bereid de lessen te volgen, en aan het eind van de cursus zijn de meesten overtuigd dat de evolutietheorie correct is. Rana Dajani is praktiserend Moslima, wat verwarrend is voor haar studenten, die evolutietheorie associëren met het westen en met atheïsme. Vaak is dit de eerste keer dat ze een Moslim evolutietheorie horen bevestigen. Ze gaat van het artifiële kweken van planten over naar resistentie tegen antibiotica in bacteriën, influenze vaccins en HIV geneesmiddelen. De meeste studenten aanvaarden na discussies wel de evolutie van planten en dieren, maar niet van de mens, daar er in de Koran expliciet wordt gesteld dat God de mens heeft gecreëerd in zijn huidige vorm. Anderzijds stelt Islam dat de mens een integraal deel is van de creatie, en dat mensen niet arrogant moeten zijn. Moslims waren niet altijd gekant tegen evolutietheorie. In de 19de eeuw waren er Moslim wetenschappers, zoals Hussein al-Jisr en Ahmad Medhat, die de evolutietheorie accepteerden, en de 9de eeuwse al-Jahiz vormde reeds een evolutie-achtige idee. Maar geleidelijk begonnen Moslims de evolutietheorie als een westers idee te beschouwen, en importeerden ze Christelijke creationistische ideeën. Dajani hoopt dat haar lessen in evolutietheorie bijdragen aan het vormen van onafhankelijk denkende, kritische Moslim wetenschappers. http://www.nature.com/news/why-i-teach-evolution-to-muslim-students-1.17...