UGent

Darwin en de consument

Seks, status en het brein

Waarom zou iemand een Hummer kopen, zo ongeveer de minst praktische en slechtst denkbare auto? En waarom zou je make-up gebruiken of botox om er jonger uit te zien? De waarheid achterhaalt je toch wel...
Geoffrey Miller bekijkt de consumptiemaatschappij van een afstand, vol verbazing en met steeds meer ergernis. De eerste levensbehoeften (water, voedsel) zijn relatief goedkoop – maar blijkbaar schatten we verkeerd in wat een ‘levensbehoefte’ is. Daarop wordt ingespeeld door bedrijven en winkels die luxe, status en seks verkopen. Miller neemt er geen genoegen mee. In Darwin en de consument beschrijft hij niet alleen hoezeer ons koopgedrag is doorgeslagen maar ook wat we moeten doen om met beide benen op de grond te komen staan.


Auteur: Geoffrey Miller
Over de auteur: 

Geoffrey Miller werkt als docent psychologie aan de universiteit van New Mexico in Albuquerque. Hij heeft een enorme stapel wetenschappelijke publicaties op zijn naam, en twee boeken. Met zijn debuut, De parende geest, werd zijn naam wereldwijd in een klap gevestigd.


Eerst verschenen: 2009
Uitgegeven door: Contact